vrijdag 29 oktober 2010

Het nos blok. (new old stock)

Het was een uitdaging voor mij om eens een compleet nieuw blok op te bouwen aan de hand van de partslist van de ss50m.
Elk onderdeel moest uit de orginele verpakking komen en mocht niet gebruikt zijn met het juiste onderdeelnummer zeg maar (new old stock)
Ook moest alles technisch functioneren voor het geval ik het blok ooit aan het lopen zou maken.
De meeste onderdelen waren voor 7 jaar terug nog redelijk makkelijk te verkrijgen en ook niet zo gruwelijk duur als tegenwoordig in de eurotijd..
Meeste spul gewoon besteld bij Honda zelf maar dit gaf steeds meer problemen omdat Honda met modificaties ging werken; je besteld het goede maar er komt een modern onderdeel binnen met een compleet ander onderdeel nummer...Dit is onder het motto ja maar dit past ook en functioneerd net als het oude...
Dus andere bronnen aangeboord zoals CMS , Marktplaats en Ebay

Hier globaal de opbouw van het blokje;
Carters met inhoud;
Uiteraard een compleet nieuwe 5 bak, nos krukas in een carter met automatische kettingspanner welke ongeveer klopt met de tijd..


Blik van opzij en nu is ook te zien dat de oliepompas anders is; namelijk een mannetje ipv vrouwtje; dit heeft weer te maken met de tandwielpomp die ik erin wou hebben
Trichoid pomp had ook gekund natuurlijk.


Bij een tandwiel pomp hoort niet alleen een ander asje maar ook ander tandwiel met splines en borgschroefje wat er hier nog niet inzit..
Tevens een andere plunjer van aluminium ipv de stalen uitvoering.

Carterhelftje erop en dan vervolgens alle carterschroeven aandraaien van de andere kant.
De tandwiel-oliepomp hoort met zeskantbouten aangedraaid te worden!!.
Kickstart nok en veer erop.
Schakelmechanisme erop..


Primair en secundair tandwiel erop..



Koppeling erop



Afwijkend deksel erop; zit een groter lager in als de huidige blokken en probeer dat maar eens uit te leggen aan mensen die alleen in het magazijn werken...alles toch nog gelukt!!
De oliedoorvoer naar de krukas is ook anders; er zit nog een extra spietje in die voorkomt dat het busje eruit kan vallen..
Gelukkig is dat onderdeel vervallen; een hoop werk voor eigenlijk niks...



koppelingsdeksel erop; oud model met metalen peilstok en in een andere kleur als de huidige.
0,73 liter ipv de normale 0,7 liter..



Hoge druk zuiger erop en natuurlijk de mooie aluminium cilinder met grote koelribben voor de extra koeling.
Een andere cilinder heb ik al eens laten honen en ze waren er niet blij mee vanwege de keiharde cilinderwand.
Was hier niet nodig want kwam uit een honda verpakking met oliehoudend karton; dus geen roest..



laatste blik op de kop voor hij erop gaat..
Elke klep staat een a-tje op (andere klep als normaal)
Zie de grote luchthapper onder aan de kop om extra koellucht over de verbrandingskamer te krijgen.


De JK race nokkenas met de speciale tuimelaars en klepveren..


De nieuwe ontsteking erop met 051 vervroegend vliegwiel zodat de motor ook toeren wil maken.
Het voortandwiel met opgeklonken plaatje is dus ook weer anders..


Teur erop, spruitstuk met rubber erop en de nieuwe Keihin erachter..



Andere kant van het geheel..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten