vrijdag 29 oktober 2010

Het oerblok voor onder de ss50m 1967

Alle huidige blokken (dus ook de immi bami blokken) zijn afgeleid van het oerblok; een ontwerp van de jaren 60
Ik verwacht dat het eerste model een Honda s65 is geweest of de Honda s50.
De blokken die hieronder zaten waren nog ruw en toch ook al wel geperfectioneerd.

Het uiterlijk verraad of je te doen hebt met een oer blok;


De onderste bout onder in de hoek zit verzonken in het carter; men probeerde in het begin het carter groter te houden voor de koeling;
Onder aan het blok zitten 2 uitsteeksels en deze dienen voor deze skidplate;


De onderste bouten zitten ook ruw verzonken in het carter...
Tevens zit er een extra aangieting voor de steppenbalk;





De andere carterhelft heeft nog veel meer verschillen en dit heeft voornamelijk te maken met het begin van het proces tot verbetering.
Ook zijn beide carterhelften anders kwa vorm aan de onderkant; je hebt dus ook het oud type carterpakking nodig anders loopt de olie eruit!!!!



Boven de krukas is geen opening naar de roterende krukas+ men was blijkbaar bang dat hierdoor de cilinder minder olie mist vanaf de krukas zou krijgen+ bij de huidige zitten hier dus gaten.
Het aantal verstevigingsribben is minder als bij de huidige.
Ook werderom voorop de nok voor de skidplate te zien.
Naast de oliepomp zit een extra nok en hierin is normaal draad getapt.
Hiermee werd een sproeierbuis vastgezet die olie vanaf de oliepomp tussen de tandwielen spoot van de koppeling en krukas.


Zoals je ziet is de oliepomp ook anders; een ouderwetse tandwiel pomp..

Ik kwam nog een leuke gadget tegen voor het oer blok; een soort van kettingkastje om het voortandwiel.
Geen idee waarom dit extra werd toegepast maar de tijd zal het leren....


Hij wordt gewoon tussen het ontstekingsdeksel en het carter geklemd..

Het koppelingsdeksel wat bij het oerblok hoort is ook weer anders als de huidige koppelingsdeksels;


Allereerst is de hoeveelheid olie meer; 0,73 liter in plaats van 0,7 liter en dit heeft voornamelijk te maken met de voorkant van het koppelingsdeksel; normaal is hier een hap uit en bij het oud model carter loopt dit mooi door.
De peilstok is van aluminium in plaats van plastic.
De kickstartas wordt in het deksel gesteund door een ingegoten stalen bus in plaats van koud op aluminium.
Onder het plaatje wat de koppeling bedient zit een stalen kogel met veertje welke de drukplaat extra terugduwt; men was blijkbaar bang dat de koppeling niet goed terug zou komen..


ik kreeg nog even een leuk artikel over het prototype van de s50 motor; de voorloper van de ss50, s65 en alle blokken die ervan afgeleid zijn zoals ook de huidige bami blokken;

Met dank aan Joep Keukens ; mede auteur van het Tomosboek;
bestellen Tomosboek & Film



 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten