zondag 15 december 2013

50cc snel blokkie kitaco takegawa jrp webco part 2 proefdraaien en aanpassen

Na al het afmonteren spoelen en afstellen; "kijken wat tie doet"

Vol verbazing loopt het blok en goed!!
Het wil net stationair draaien en loopt zonder trillingen..
Wel bijna mijn pols gebroken toen het geheel een aantal keren terug sloeg..
Gruwelijk veel compressie 1/11 maakt het starten erg lastig..

Een idee van een hele tijd terug kwam me weer naar boven wat ik op dit blok wou toepassen; zorgen dat er meer olie in de kop komt zonder dikke onnodige oliepompen.
Alle restricties zijn al uit het blok en de olie ook in een halve seconde in de kop maar ik wil toch meer olie buiten de nokkenas hebben op de plekken waar het hoort; op de nokken en tuimelaars om meer te koelen en te smeren..
Idee is om een deksel te maken die het tandwiel van de nokkenas afsluit tot op zekere hoogte waardoor de nokkenas als het ware vol gaat staan met olie en er dus meer olie door de smeergaatjes gaat..
Tandwiel en ketting worden echt wel gesmeerd dus die hebben geen dikke flow nodig..
Hier het proto-type;








Met wat testen heb ik nog niet vastgesteld hoeveel er meer olie bij de tuimelaars komt want heb de hoge toeren nog niet opgezocht.
Ik wil dit ontwerp nog verder aanpassen zodat de olie ook aan de andere kant van het tussendeksel komt voor betere koeling door middel van het deksel met koelribben..
Eigenlijk heel simpel ontwerp en goed te maken op een klein draaibankje..

Andere aanpassing is dat ik geen papierfilter in het blok wil hebben...
Aftap plug met magneetje heb ik al gemaakt maar wil in de koppeling ook een filter hebben zonder magneet voor het geval er slijpsel van de oliepomp afkomt...dit wil ik niet in de krukas krijgen vooral als het ijzer deeltjes zijn..




Op de achtergrond staan de 4 magneten die in het filter nog ingeboord moeten worden.
Proto-type was bedoeld voor een ronde magneet maar deze heeft een ander doel gevonden.

Nogmaals is het hele blok aangepast zodat nergens meer een ristrictie in zit immers een oliepomp die druk moet leveren vraagt meer energie..
Heb hier reeds een tijd ervaring meer en dit werkt goed; dus geen uitgelopen bigenden waar iedereen voor waarschuwd...
Wel opletten dat de krukas niet teveel olie krijgt want dit is wel warmte opwekkend..
Door dit prototype zal de olie vrij door het filter heen lopen langs al die magneten en dan pas in het kanaal stromen naar de krukas..
Het is een open ontwerp om alle metaal splinters er makkelijk uit te krijgen.

Voor de cilinderkop ben ik bezig een kopdeksel te maken die wat steviger is en daardoor minder zal gaan lekken..
De grove vormen zijn al een beetje zichtbaar ; misschien maak ik er nog een labyrint in om te gebruiken als carter ontluchting..















 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten