zondag 15 december 2013

50cc snel blokkie kitaco takegawa jrp webco

Het is weer een tijdje stil geweest omtrent het blog maar heb niet stil gezeten.
Mede dank zij ziekte, vrienden in nood en een nieuwe baan ben je wel eens drukker als normaal.
Aangezien diablo 3 zoals gewoonlijk weer een hele dag nodig heeft om een inlog probleem op te lossen (ik verwacht dat zoiets bij de belastingdienst wel binnen een uur opgelost zou zijn)
Al hier eens even de stand van zaken.

Ik ben zoals gewoonlijk jaren bezig met projecten; beter lang over iets nadenken dan 300x uit elkaar halen omdat het niet naar je zin is.
Een van die projecten is een snel 50cc blok maar dan extremer als wat ik ooit heb gebouwd.
Basis is en blijft natuurlijk allemaal orgineel spul maar om nu een complete 6bak van orginele spullen zelf te gaan maken ging mij te ver en.... wie twee keer het wiel uitvind kan een fiets bouwen..ik hou het liever bij brommers dus winkelen en op zoek naar de juiste spullen..

Ik ben begonnen met een "pain in the ass" zandgegoten hoofdcarter, orgineel van Honda zelf, waarschijnlijk een proto carter want er zitten zo gruwelijk veel fouten in die het carter onbruikbaar maken voor consumptie..
Ook geen papiertje erbij wat je "even" aan moet passen nee "kijk maar even"




Allereerst is men vergeten de carterontluchting te boren vervolgens past een 50cc cilinder met de rok niet in het carter omdat er te weinig is uitgekottert.
De distributie arm past niet vanwege ook daar teveel materiaal en ook dit moeten frezen, toen uitgevonden dat het oliepomptandwiel er niet kan zitten dus ook hier lang leve de dremel.
Meteen extra smeergaatjes geboord.
De ontluchting niet doorgeboord want wou geen oliespuiter op de ketting hebben.
Oh en natuurlijk is het niet mogelijk om een grondplaat te monteren want men is vergeten een zoekrand te maken, dus 2 grondplaat-o-ringen verder het blok maar helemaal uit elkaar en flink dremelen en elk onderdeel maar gepast voordat het blok  weer in elkaar gaat.
Heb de automatische spanner onder uit het blok gehaald en dit gat dicht gemaakt zodat er het nieuwste type van honda in past...uiteraard had ook dit weer heel veel voeten in de aarde want zelfs de orginele spannerhuls die erin moest paste al niet...vergeten te ruimen...dus een ruimer, dremel en paar uur verder zit er een werkende spanner in.
Neutraal schakelaar komt er niet in dus ook hier even flink aan het werk geweest om een blindplug te maken....

Nu natuurlijk de bak en kruk erin, Kruk is van Kitaco omdat dit gewoon aangepaste orginele Honda onderdelen zijn...Lichter kan nog bijvoorbeeld DRP maar wou toch wat betrouwbaars.
Hier nog even een weging van alle onderdelen;

De helft lichter dus
De rest van het blok is en blijft passen en meten, de zesbak van takegawa paste meteen, geen gefrees gewoon passen en afmonteren.... helaas geen kitaco want die hebben ze niet voor de liggende blokken.




Een volgend probleem was wel dat de schakel klauw van de schakelas niet goed functioneerde met de schakelklok van takegawa...In somige gevallen schoot de klauw tussen de pennen en dit is debet aan de schuinte tijdens het inschakelen...ook hier gedegen slijpwerk verder; een goed schakelende 6bak.
Tijd voor de koppeling; een kitaco/ daytona vond ik niet mooi en niet klasiek genoeg dus ook hier gekozen voor takegawa...ik kon geen 4 of 3 plaats te pakken krijgen dus dit staat nog op de rol voor aanpassing..
Probleem met het geluid van de droge koppeling is en blijft het stof wat de koppeling opbouwt en om dit kwijt te raken heb ik de kooi reeds geboord voor meer ventilatie in de koppeling.....
Het einddeksel zal ook nog aangepast worden voor meer lucht door de koppeling heen.

Ook is hier de aanpassing te zien voor de modernere trichoid pomp in plaats van de tandwiel pomp.
Tandwiel pomp heeft een mooiere drukopbouw en flink meer pompvolume maarrrrr... een tandwielpomp kan niet tegen hoge toeren en daar wil ik juist gaan draaien.
Hier is ook mooi te zien hoe de opening is dichtgemaakt voor de s65 koppelingssproeier die er toch maar niet in komt..
Verder een kwestie van aanpassen en opbouwen.
Zuiger is orgineel 6volt van Honda maar uiteraard 10 gram lichter gemaakt, zuiger was al licht maar het moest nog lichter.Conische  pistonpen deed nog weer 4 gram lichter enz enz.

Hier foto's van het complete geheel



wordt vervolgd

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen