zaterdag 11 augustus 2012

Revisie s65 blok distributie-autospanner

Het s65 blok is vanuit de fabriek uitgerust met een automatische kettingspanner zodat het blok enigsinds ratelvrij zou moeten lopen.
Vooral bij de eerste serie had men nog niet alles onder controle en volgde verandering op verandering.
Eerst type had onderin geen klepje of membraam maar een klein gaatje...De spanning van de ketting werd bepaald door een simpel veertje en de massatraagheid van het gaatje onderin het blok en 2 gaatjes in de plunjer van de spanner.
Hierin heb ik een aantal modificaties gezien..
eerste type had alleen een piepklein gaatje en 2 hele kleine gaatjes in een holle plunjer.
Tweede type zat er een stukje gaas voor het wat grotere gaatje
Derde type had gaas en een zwaardere masieve plunjer met grotere gaten.

Alle 3 de types werken uiteraard maar niet zo goed als met het membraam onderin het carter van de s90.
Met dit type wordt er daadwerkelijk druk opgebouwd en blijft de ketting netjes op spanning.

Hier oudste type s65..

Ik heb besloten deze toch om te bouwen naar nieuw type s90
Hiervoor boor je het gaatje op zodat je daar een dikke houtschroef in kan draaien.

Hier het oude membraam met daarin een dikke houtschroef..Je kan eventueel een klauwhamer gebruiken om hem eruit te trekken..ze zitten niet gruwelijk zwaar vast..wel het carter beschermen tegen invloeden van de klauwhamer..

Nieuw membraam van de s90 tik jer erin met een vlak stuk rond wat op de buitenkant afsteunt zodat je niet het membraampje vervormt..
Je kan voor controle ook even de plunjer met veer monteren met een lading olie erin om te kijken of hij nu druk opbouwt..is dit het geval is de missie geslaagd..

Hier nog even wat foto's van de verschillende plunjers en de bijbehorende veer.
De veer is een stuk korter als die van de cd50 mk1 welke ook nog een kortere plunjer heeft..

Zie ook het verschil in gatgrote..

Deze lekgaatjes zitten ook aan de onderkant

Ik ga nog een stap verder in de verbetering en dat heeft te maken met het systeem;


De groef van de plunjer staat telkens in verbining met met gaatje onder in de plunjertunnel.
Dat betekent dus als er druk op de plunjer wordt gezet door slaan van de ketting wordt er dus door de massa traagheid van de olie door die gaatjes gedempt ala schokbrekers..
Gezien de ontwikkelingen bij de cd50 mk1 waar helemaal geen gaatjes meer in plunjer of carter zitten heb ik ook deze doorgevoerd in de holle plunjer...je kan er schroefdraad in tappen en een schroefje met locktide in zetten..
Ik heb het wat simpeler gedaan; ik heb een oud plunjer rubbertje het hoedje afgesneden en deze onderin de plunjer geslagen ter hoogte van het lekgaatje naar de groef..
Het is afdoende want bij proeflopen hoorde ik de ketting niet meer ratelen en slaan...missie geslaagd!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten