dinsdag 31 juli 2012

Kopjes vlakken op de draaibank

Voor diverse projecten onder andere de s65 en de ss50'66 motor heb ik altijd al een beetje de koppen lopen vlakken.
Deed dit doormiddel van een mooie vlakke vijl en naderhand met een mooie rechte (vlakke vlaksteen)
Werd altijd mooi vlak maar was uren werk om het correct en vlak te krijgen.
Na glasparelen of na jarenlange mishandeling zijn de koppen wel vlak genoeg maar een krasvrij vlak is lastig aangezien ik geen freesbank heb die mooi vlak freest..
Na wat brainstormen heb ik een houder gemaakt om de koppen in de draaibank af te vlaken..
Probleem hierbij is ; hoe klem je de kop vast zonder dat je last hebt van de bouten.

Ik heb eerst een plat stuk staal genomen en hier een kop op geklemd..Hierna het gaten patroon overgenomen op het stuk staal
Heb de gaten geboord en zodoende kon ik de kop opspannen maar nog met de bouten uitstekend boven het te draaien vlak..
Heb vervolgens met de freesbank het midden van de verbrandingskamer opgezocht en na het wegnemen van de kop een gat in de plaat geboord...In dit gat heb ik de as geschoven en vastgelast..
Op de draaibank vervolgens de plaat ijzer vlak gedraaid zodat hij zuiver werd..
Nu was het zaak de kop tegen de plaat ijzer aan te trekken..
Dit heb ik gedaan door een bout door en door aan een blok staal te laten trekken die middels de tuimelaar assen aan de kop gaat trekken..
Na wat test draaiwerk blijkt hij loepzuiver te zijn en geschikt om verschrikkelijk weinig af te kunnen draaien om vlak te worden..
Hier in opgespannen toestand.

Een bestaand probleem hierbij is dat de tuimelaar assen niet symetrisch zitten en dat er daarnaast ook nog duidelijke verschillen in de posities zitten.

Het verschil is machtig mooi geworden;

Met een haarlineaal gecontroleerd en exact vlak!!
Eerste probeersel 0,3 mm af gehaald en dit gaat nog steeds goed met de kleppen..wel een beestachtige compressie..
Tot nu toe haal ik er 0,05 tot 0,1mm van af en is het vlak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten