dinsdag 16 augustus 2011

S65 versnellingsbak perikelen

Het s65 blok wat ik had gekocht was incompleet...alleen de ingaande as was er als kado erbij gedaan..
Op ebay een complete s65 bak op de kop getikt voor erg weinig..
Koppeling en vliegwiel erbij als leuk pakketje op laten sturen..
Bij ontvangst bleek de s65 bak kapot op de 2e versnellingen was ook verkocht als zijnde oud ijzer.

Hans een goede maat van me had een s50 motor met exact hetzelfde probleem; ook die 2e versnelling kapot..
Dus nu hadden we in ieder geval 1 complete kapote s50/s65 bak en konden we gaan werken naar een werkende goede bak..
Probleem is dat er 2 verschillende bakken zijn gebouwd die ook nog eens niet uitwisselbaar zijn..
Hans had al een hele verzameling bakonderdelen en is ook al jaren bezig om een werkende s50 motor te bouwen.
Een eerder verzoek om de bak van hem compleet werkend te krijgen liepen op niks uit..
Dit was dus de 2e keer met nog veel meer onderdelen erbij en deze keer moest het slagen..
Na een behoorlijk gepuzzel een schakeld geheel..
Verder het blok gereedgemaakt; onder andere het ventiel van de kettingspanner vervangen en verders alles gemonteerd zodat het compleet werkend weer onder de s50 kan..
Hier nog een leuk detail van de koppeling die dus ook afwijkend is van de latere motoren..

Hier nog wat foto's van mij eigen bak zoals hij werkt...
Mooi verschil tussen type 1 en type 2;
Duidelijk is te zien dat ze bij Honda veel bezig zijn geweest met die 2e versnelling...
Teveel koppel in de 2e versnelling en dat alles via de 2 nokken.
Probeem wat ik heb gezien met de opbouw is dat het tandwiel van de 3e versnelling niet diep genoeg de 2e versnelling ingaat...debet aan versleten geleide pin in de schakelklok of ontwerpfout..

Ik trouwens beide assen gewisseld; ik wou beide holle assen hebben en dat had voornamelijk te maken met de uitgaande as waarvan de nokken een beetje weg waren waar het tandwiel mee vast zit.
Als laatste heb ik nog een nieuwe schakelklok gevonden van het type doorschakel...geleverd in Japan en interesant genoeg om toe te passen in de s65 motor..
Dit zal mijn eerste doorschakel zijn en ben benieuwd!!


Ik ben ook bezig geweest met de cilinderkop die ik onlangs op ebay te pakken heb gekregen..
Weer een hoop afwijkende details aan de heel erg oude kop;
De extra brug tussen de verbrandingskamer en de nokkenasruimte...geen verstevigingsribben tussen de koelribben, de extra groef boven de nokkenas..
Op de uitlaat geen kleprubbertje dus gewoon zelfde als inlaatklepgeleider afschrapen van de olie.
Ook leuk is de extra grote luchthapper met erg klein gaatje onderin..

Beetje netjes maken voor montage in de toekomst...

Bovenkant van de kop zonder nummers , knots van een inlaatkanaal
Uiteraard beide kleppen nieuw erin...leuk detail is de "1" die in de klep staat..
Klep is dik een mm groter als de c70 kleppen met 087 tussen nummer...iets wat CMS nog steeds fout op hun site hebben staan...helaas de kleppen zijn niet hetzelfde en passen echt niet!!
Kleppen zijn bijna hetzelfde als die van de CL70k0..
 
Hier de nokkenas die erin hoort; de nokkenas met de ringen maar...ook met de versprongen smeergaatjes zoals hij in de oude boeken staat..
De verkoperde tuimelaars; 1 is alvast ultrasoon gereinigd..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten