Vandaag maar eens een en ander laten zien hoe het is gegaan met het s65 blokje..
Ik was in de veronderstelling dat s65 en s65 hetzelfde was maar helaas..
Na een dag lang klooien om een 4 bak doorschakel aan de gang te krijgen deze toch maar weer terug gebouwd naar het normale schakelpatroon..
Nieuwe assen, tandwielen, schijven en vorken...partij nieuwe lagertjes en pakkingen verder is het geheel mooi gelukt.
Hier een mooie foto van alles wat afwijkt...
-geklonken tandwiel op de arm van het spanmechanisme..
-extra gaatje voor onder de olieplunjer.
-extra lange carterschroeven.
-Tandwiel van de oliepomp welke op splines zit met conisch schroefje met linkse draad.
-Uitgaande as met schroef om tandwiel te klemmen.
De afwijkende kickstarter bij dit soort carter...moderne kickstarters passen niet want hierbij zit de tegenhouder een stuk lager..
De s65 krukas met afwijkende splines, de s65 bak met volledig holle assen
De tandwielpomp met gietijzeren dekseltje, de extra oliesproeier voor tussen de tandwielen.
Afwijkende klikker; deze is een centimeter korter als het moderne spul.
De speciale schakelas met kortere weg tussen de twee haakjes.
Uiteraard het volledig dichte carter (men dacht waarschijnlijk dat de bak zo betere smering kreeg..
Het oude type zeskantige tandwiel met 66 tanden, de extra plaat om olie uit de dubbelplaats koppeling te houden.
Deze oud type koppeling heeft ook een groter druklagers als tegenwoordig natuurlijk is dan ook de druktafel en oliedoorlaat anders dan modern spul..
Klein detail van de cilinderkop met extra brug boven de verbrandingskamer.
Het geheel samengebouwd met natuurlijk de ouderwetse asbestpakkingen van weleer..
Even een goede teur erop gezet om te proefdraaien en het loopt formidabel!!!
Wel is het een en ander aangepast; zo paste de koppeling niet vanwege de afwijkende splines, Het vliegwiel is overleden en hier zit nu een mitsubischi op in plaats van een Denso.
Het spanmechanisme van de distributie heb ik aangepast door er een s90 ventiel in te zetten en de gaten in de plunjer dicht te maken...het was meer voorzorg want naderhand ombouwen betekend het uit elkaar halen van de hele motor.
De olieleidingen zitten er niet meer op..een s65 carburateur die nog leeft staan op mijn verlanglijstje zodat ook dat orgineel zit.
Het gat in de oliesproeier onder de cilinder is opgeboord naar 3mm dit zodat er niet teveel olie de krukas in gaat..
De kop heb ik wat afgevlakt gezien er beschadigingen in zaten op de plek waar de ring van de koppakking komen..
Ik heb nog het vliegwiel deksel liggen die ik nog aan moet pakken en ik wil er de moddervanger onder monteren die er onder kan..Hiervoor moet ik nog de orginele boutjes te pakken krijgen temee
Ik was in de veronderstelling dat s65 en s65 hetzelfde was maar helaas..
Na een dag lang klooien om een 4 bak doorschakel aan de gang te krijgen deze toch maar weer terug gebouwd naar het normale schakelpatroon..
Nieuwe assen, tandwielen, schijven en vorken...partij nieuwe lagertjes en pakkingen verder is het geheel mooi gelukt.
Hier een mooie foto van alles wat afwijkt...
-geklonken tandwiel op de arm van het spanmechanisme..
-extra gaatje voor onder de olieplunjer.
-extra lange carterschroeven.
-Tandwiel van de oliepomp welke op splines zit met conisch schroefje met linkse draad.
-Uitgaande as met schroef om tandwiel te klemmen.
De afwijkende kickstarter bij dit soort carter...moderne kickstarters passen niet want hierbij zit de tegenhouder een stuk lager..
De s65 krukas met afwijkende splines, de s65 bak met volledig holle assen
De tandwielpomp met gietijzeren dekseltje, de extra oliesproeier voor tussen de tandwielen.
Afwijkende klikker; deze is een centimeter korter als het moderne spul.
De speciale schakelas met kortere weg tussen de twee haakjes.
Uiteraard het volledig dichte carter (men dacht waarschijnlijk dat de bak zo betere smering kreeg..
Het oude type zeskantige tandwiel met 66 tanden, de extra plaat om olie uit de dubbelplaats koppeling te houden.
Deze oud type koppeling heeft ook een groter druklagers als tegenwoordig natuurlijk is dan ook de druktafel en oliedoorlaat anders dan modern spul..
Klein detail van de cilinderkop met extra brug boven de verbrandingskamer.
Het geheel samengebouwd met natuurlijk de ouderwetse asbestpakkingen van weleer..
Even een goede teur erop gezet om te proefdraaien en het loopt formidabel!!!
Wel is het een en ander aangepast; zo paste de koppeling niet vanwege de afwijkende splines, Het vliegwiel is overleden en hier zit nu een mitsubischi op in plaats van een Denso.
Het spanmechanisme van de distributie heb ik aangepast door er een s90 ventiel in te zetten en de gaten in de plunjer dicht te maken...het was meer voorzorg want naderhand ombouwen betekend het uit elkaar halen van de hele motor.
De olieleidingen zitten er niet meer op..een s65 carburateur die nog leeft staan op mijn verlanglijstje zodat ook dat orgineel zit.
Het gat in de oliesproeier onder de cilinder is opgeboord naar 3mm dit zodat er niet teveel olie de krukas in gaat..
De kop heb ik wat afgevlakt gezien er beschadigingen in zaten op de plek waar de ring van de koppakking komen..
Ik heb nog het vliegwiel deksel liggen die ik nog aan moet pakken en ik wil er de moddervanger onder monteren die er onder kan..Hiervoor moet ik nog de orginele boutjes te pakken krijgen temee
Geen opmerkingen:
Een reactie posten