maandag 10 januari 2011

daxen

Al jaren wou ik eens aan een Honda dax en zowaar deed zich de mogelijkheid zich voor; ik kon van een kennis een daxframe zonder kenteken kopen.
Helaas kwam het er telkens niet van en dus bleef hij staan, tot we hier in Tsjechie toch wel een vervoermiddel nodig hadden om hier over het terein te rijden, soms omheining controleren, spullen vervoeren etc etc..
Zo zag hij eruit toen ik hem kocht;

hij was redelijk compleet eigenlijk maar zag er totaal niet uit...dus tijd om eens de handen uit de mouwen te steken..
En toen kwam er nog een dax op mijn pad en deze was meteen met motorkenteken...Dus werden het er twee tegelijk.
Voorwaarde was dat de dax op kenteken mooi en naar mijn smaak zou worden en dat de dax zonder kenteken ideaal zou zijn voor in het terein...dus skidplate , noppenbanden en weinig tot geen delen die onnodig zijn...eigenlijk dus een crosmotor..


Na wat schuren zag de eerste er al wat beter uit;

Dacht er zelfs aan het ding gewoon in de blanke lak te zetten en was ik meteen klaar..

De motordax was al gepoedercoat dus moest de poedercoating eraf wat een rotklus is vooral met afbijt

Op mijn werk destijds kreeg ik de mogelijkheid om te poedercoaten in bijna elke kleur die ik kon krijgen en na een beetje zoeken en vergelijken werd het verkeersrood en dat is bijna de Honda kleur scarlet red..



Heel tevreden met het resultaat begonnen met opbouwen maar vooral ook met bestellen van onderdelen.
In principe is de motordax grotendeels nieuw opgebouwd terwijl de cros dax meer is opgebouwd uit de mindere delen.



Even proberen om te kijken hoe het er uit ziet....jammie....





Voorvorkjes erin met nieuwe lagers , achtervorkjes erin, spatbordjes eraan geknupt; motordax met orginele spatjes, de crosdax met immi's en er was bijna geen verschil tussen te zien..
De crosdax kreeg gepoedercoate velgjes.
Voor de motordax had ikw at anders in gedachten en heb ik de velgjes ingeleverd bij de verzinkerij hier in het dorp...en het werd nog mooi ook....
De naafjes van de crosdax gewoon geparelstraalt bij een maat van me..
De naafjes voor de motodax moesten natuurlijk een stuk mooier en heb ik gepolijst op mijn polijstmachine; miele (ex-wasmachine) en nu in stand centrifugeren..
Het resultaat mag er wezen;





Natuurlijk nieuwe lagers erin geperst en nu niet orgineel maar gewoon lagers die volledig afgedicht zijn..

De achterlichten was een zaak apart; de crosdax kreeg een standaard amerikaans ct70 achterlicht maar op de motodax wou ik een stanley d2r..
Maar ja dan krijg je dus de standaard duitse achterlichten die standaard altijd gebroken zijn;


Na wat puzzelen en wat toveren met het TIG-las apparaat werd het weer 1 geheel....


Tevens ook maar eens het bagger ontwerp van meneer honda verbeterd door er een extra schoor in te lassen waardoor het wel heel blijft;


Even aan mijn collega gegeven om zwart te poedercoaten en hoppa het resultaat wat er wezen mag...


Via diverse kanalen een hele hoop stickers te pakken gekregen;
De crosdax kreeg japanse dax stickers waardoor hij extra opvalt en voor de motodax had ik een stickerset van de ct70 in gedachten en via ebay een complete stickerset gekocht..
En dan word het bestuderen hoe en waar ze er nu op horen..kwestie van veel plaatjes kijken en soms een beetje gokken..





Verder was het nog technisch in orde maken dus overal nieuwe remschoenen monteren, nieuwe kabels gebruiken..Draadbomen in orde maken ,motoren samenstellen en afbouwen en dan ziet het er zo uit..










Voor de motodax een honda c90 blok opgebouwd en dit samen met een nieuwe teur (spruitstuk was nog onderweg) en een skyteam 125 uitlaat een lekkere combi om lekker met het verkeer mee te rijden.
De crosdax voorzien van een honda st50 blok met orginele 70, tevens blok voorzien van elektronische ontsteking (hitachi).
Voor beide brommers afdekkapjes besteld van de 70cc quad's zodat je je voet niet openhaald aand e stelschroef op het koppelingsdeksel en dat maakt het net even af..
Beide blokken dus eco uitgevoerd (126 en gb5) met klein klepjes en platte zuigers zodat je tussen de tankstations ook nog wat kilometers kan rijden zonder je zorgen te maken.
Motodax heeft de plastic tank gekregen.
Voor de crosdax had ik nog een nieuwe 5bak teller gemonteerd die door verkeerd opslaan bij de ebay verkoper het helaas niet meer deed...vanwege de insecten en het stof wat er achter het ruitje lag had ik me al geen ilusies gemaakt..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten